Vernieuwd en vertrouwd
Als je het autonieuws wel volgt zal het je zeker niet ontgaan zijn dat we de nieuwe ontwerptaal van Renault te danken hebben aan een ontwerper van Nederlandse komaf. De DeZir concept car was het debuut van Laurens van den Acker en het uitgangspunt voor de styling van alle toekomstige Renaults. Niet alleen nieuwe modellen, maar ook de bestaande zijn inmiddels gemodelleerd naar de basiselementen van de DeZir. Zo ook de Scénic en de Grand Scénic. Renault heeft de gelegenheid ook te baat genomen om de Scénics technisch te updaten. Zo verdween de TCe 130 benzinemotor ten faveure van de... TCe 130 benzinemotor. Naamsverschil is er niet, maar de technische verschillen zijn des te groter. De 130 pk's komen nu uit een 1.2 in plaats van uit een 1.4. De trekkracht van deze motor ligt op een respectabele 205 Nm bij 2000 toeren, de gedowntunede versie van dit blok levert 115 pk en 190 Nm.
Wij reden met de dCi 110 die bij 4000 toeren 110 pk uit een cilinderinhoud van 1461 cc schudt, het maximale koppel van 260 Nm staat van 1750 toeren paraat. Dit blok, de K9K, is inmiddels uitgegroeid tot een respectabele oudgediende, en niet alleen binnen het Renault-concern. Deze 1.5 dCi maakte twaalf jaar terug zijn debuut in de Clio en Nissan Micra met een bescheiden 65 pk. Inmiddels is het maximale vermogen gestegen tot 110 pk en wordt de motor in tientallen modellen wereldwijd gebruikt. Zelfs het merk van de dieselmotoren die volgens de overlevering bij 500.000 km nog maar net ingereden waren, acht de 1.5 dCi van Renault goed genoeg voor de A-Klasse. Het stuit Mercedes puristen wellicht tegen de borst, maar daarmee doen ze zichzelf tekort.