Verdienstelijk
Uit het motorenaanbod blijkt al wel een beetje dat de particuliere doelgroep misschien nog wel belangrijker is dan de bijtellers. Er zijn namelijk vier benzinevarianten beschikbaar, waar onze 1.6 TDI alleenheerschappij heeft in de categorie diesel. Dat is eigenlijk niet erg, want qua pit is dit een heerlijke motor die de Toledo goed aankan, terwijl de auto zelf niet om meer vraagt. Bij een koude start klinkt hij op lage toeren nog een tikkeltje rauw, maar na de eerste meters verdwijnt het motorgeluid gelukkig al snel naar de achtergrond. Bij lage toerentallen komt de typische dieselkarakteristiek om de hoek kijken en neemt het blok de Toledo op sleeptouw. Wanneer de schakeladviezen aangehouden worden, hoef je krap aan boven de 2.000 toeren te komen en kan je het verbruik prettig laag houden. Onder ideale omstandigheden, met het windje in de rug, lukte het ons zelfs om ruim onder de opgegeven waarde voor buitenwegen te komen: 3,2 liter per 100 kilometer. Zoals gebruikelijk gooien de stadsritjes - ondanks steevast gebruik van het start-stopsysteem - wat roet in het eten, maar met een uiteindelijk gemiddelde van 4,6 liter doet de Toledo het verdienstelijk. Frustrerend voor Seat is dat een aantal 14%'ers het niet veel beter doen. Waar een Seat altijd een dynamisch weggedrag voorstaat, is de Toledo een andere auto. Het karakter van het hele rijden is wat vlak en nodigt niet uit tot rare fratsen. Uitzonderlijke kwaliteiten op het gebied van sturen en wegligging zijn niet te noemen, maar de Toledo zakt ook zeker niet door het ijs. Het is vooral het comfortabele karakter dat de boventoon voert en daar is natuurlijk niks mis mee.
Mazda 3 1.6 CiTD Business
Toyota Auris 1.2T Aspiration
Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line
Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line