Asfaltleeuwtje
Hét grote pluspunt van de 208 vinden we zijn goede wegligging en het bijbehorende stuurgedrag. Al is de 2008 een maat groter, hij weegt slechts 100 kilo meer. Dit extra gewicht en het hogere zwaartepunt is door de Franse ingenieurs goed gemaskeerd want de 2008 rijdt net zo goed! Sturen gaat met veel gevoel en ook in snel genomen bochten helt de auto niet over op een manier die je zou verwachten bij een mini-SUV als deze.
De basismotor voor de 2008 is een 1.2 met 82pk. Wij reden echter met de dikste benzineuitvoering. Met zijn 120pk sterke zestienhonderdje in het vooronder kun je de goede rijeigenschappen van de auto perfect benutten. De standaardsprint naar 100 kilometer per uur legt hij af in 9,5 seconden en ook daarboven zit er ruim voldoende pit in de motor om uiteindelijk een topsnelheid te kunnen behalen van net geen 200 km/u. Boven de 120 mis je echter - voor het comfort en het verbruik - een zesde versnelling. Toch is het testverbruik niet slecht, zonder de '6' en met een relatief zware motor. Op de boordcomputer werd een verbruik van 6,6 liter per 100 kilometer aangegeven, een waarde die voor de verandering exact overeenkomt met de werkelijkheid. Doe je echt moeite om zuiniger te rijden, dan is een nog dichtere benadering van de fabrieksopgave van 5,9 liter per 100 kilometer zeker haalbaar.