Designgrapje
Z'n voorgangers, beide een SW, hadden een wat twijfelachtig design. Tot aan de B-stijl waren ze gelijk aan hun hatchback broeders en aan de achterzijde was het ontwerp wat gekunsteld. Bij de 2008 is de gelijkenis met zijn minder ruime merkgenoten duidelijk te zien, maar toch is hij behoorlijk onderscheidend. Zeker zijn neus kent een grote gelijkenis met die van de 208, maar vanaf de voorruit heeft de designer geheel de vrije hand gehad. Die ontwerper heeft bij het tekenen van de zijkant voorbeeld genomen aan auto's als de Land Rover Discovery en de - door Bassie en Adriaan bekende - Talbot Matra Rancho: allebei auto's waarbij het dak vanaf de B-stijl oploopt om vooral achterin meer ruimte te bieden, bij de 2008 is het puur een ontwerpgrapje. Binnenin is er achterin niet meer ruimte door de oplopende lijn, maar het is enkel de zijkant van het dak waar een verhoging is aangebracht.
Ontwerpgrapje of niet, de 2008 ziet er mede dankzij deze lijn - die door het chroomwerk extra wordt benadrukt - goed uit. Ook door de - optionele - 17 inch lichtmetalen velgen, de grotere bodemvrijheid, de strakke lijnen en de grote om de hoek doorlopende achterlichtunits, staat er een robuust ogend autootje die qua uitstraling zeker kan wedijveren met onder andere de genoemde Renault en Opel.