Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo

- 21 juli 2013

Cascada: met de C van cruisen

Nooit waren we echt enthousiast over de 1.4 turbomotor die in de auto's van General Motors liggen. 140 Pk's zou dat blok moeten leveren, maar dat komt er naar je gevoel niet uit. Dat blok is nog steeds leverbaar in de Cascada, maar gelukkig is er ook de nieuwe geblazen 1.6. Met 170pk lijkt hij voldoende gemotoriseerd voor de bijna 1.700 kg zware cabriolet. Het resultaat is tweeslachtig. Dat deze motor beter is dan de 1.4 staat als een paal boven water, maar zeker in combinatie met de zestraps automaat maakt het van de Cascada geen sprinter. Rijd je rustig en vloer je het gaspedaal niet, dan schakelt de automatische versnellingsbak soepel en zonder schokken, maar wil je toch wat meer opschieten, dan heeft de bak er wat meer moeite mee en voel je de schakelmomenten wat duidelijker.

Dat de 170pk sterke motor van de auto geen sprinter maakt, wil niet zeggen dat hij traag is. Door het karakter van de motor - vanaf een laag toerental presteert hij al zonder mokken - zit je binnen de 10 seconden op de '100' en rij je ongemerkt op snelheden die gevaarlijk zijn als je je roze papiertje wil behouden. Het soepele karakter past bij de duidelijk op comfort gerichte afstelling van het onderstel. Sturen gaat echter wel direct genoeg zonder een vaag gevoel rond de middenstand en ook voel je redelijk veel van wat er onder de voorwielen gebeurt. Maar in deze auto auto is toch het fijnst om met het dak geopend te genieten van het mooie weer: oftewel cruisen. Rijd je met het dak open dan zit je tot op hoge snelheid behoorlijk uit de wind door de relatief ver doorlopende voorruit. Uit ervaring weten we dat een cabriolet in bijna alle gevallen merkbaar minder stijf is dan een dichte variant. Een trillende binnenspiegel en hier en daar een rammeltje of een kraakje is het resultaat van de afgenomen torsiestevigheid. In de Cascada is er van vibratie van de binnenspiegel of rammels, piepjes en kraakjes echter geen sprake. Zelfs als je over klinkerweggetjes rijdt, blijft de carrosserie vrij van torderen.

170 pk
260 Nm
217 km/h
9,9 s
9,5 (7.2) l/100km
168 g/km
E
22%
€ 34.395
€ 45.020
€ 825 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible