Harder better faster stronger
Je ziet het niet direct, maar onderhuids heeft de A3 Sportback geprofiteerd van een afslankkuur. Ten opzichte van de voorganger is het gewicht met maximaal 90kg afgenomen en dat voel je tijdens het rijden. De Audi voelt compact en lichtvoetig aan, laat zich zonder opwinding door bochten jagen en presteert ook prima met een kleine motor. Als Ambition is de A3 standaard van een sportonderstel voorzien dat een goede verhouding tussen comfort en sportiviteit biedt. De Audi ligt goed op de weg zonder plankhard afgeveerd te zijn. Wissel je abrupt van richting dan helt de koets lichtjes over, maar dat doet geen afbreuk aan de rijbeleving. Wie op zoek is naar een hardcore sportonderstel kan altijd nog de keuze maken voor een S-Line pakket. Een compliment verdient de stuurinrichting. Deze geeft de commando's zonder vertraging aan de voorwielen door en voelt niet overdreven bekrachtigd aan. Ten opzichte van de voorganger voelt de nieuwe A3 Sportback beduidend communicatiever en levendiger aan, het saaie randje is verdwenen. Het lagere gewicht weerspiegelt zich ook in een gunstiger brandstofverbruik. Tijdens de test heb ik nauwelijks moeite gedaan om zuinig te rijden, desondanks bleef het gemiddelde verbruik op exact zes liter steken.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI