Meer snelheid, minder uitstoot
Knappe koppen op de motorenafdeling van Lexus hebben goed werk verricht door de motor van de LS600h 20 gram CO2 minder uit te laten stoten - tot een waarde van 199 gram per kilometer. Dit is bovenal een plus voor het milieu, maar voor de Nederlandse markt ook zeker een plus voor de portemonnee. Door deze vermindering hoeft er over de auto liefst 12.000 euro minder uitstootheffing betaald te worden, waardoor de auto ondanks zijn hogere kwaliteit en luxere interieur gunstiger is geprijsd dan zijn voorganger. Gebleven is het motorkarakter van de vijfliter V8 in samenspel met de elektromotor. Deze zorgt niet alleen voor een lager verbruik - een testverbruik van 1 liter per 9,5 kilometer is zeker niet slecht voor een auto van meer dan 2.200 kilo en bovendien 1,5 kilometer verder dan bij de 'oude' - maar ook voor een zeer comfortabel rijgedrag. Vanuit stilstand rijd je altijd weg met behulp van de elektromotor en als meer kracht nodig is, slaat de brandstofmotor onmerkbaar aan. Zonder al teveel moeite te hoeven doen, kun je - als de accu's voldoende volgeladen zijn - tot een snelheid van zo'n 50 kilometer per uur geheel elektrisch rijden.
Ben je op zoek naar een strak sturende, communicatieve en tot sportauto-achtige prestaties leverende auto in het topsegment, dan kun je de LS van het lijstje afstrepen. Zeker in een vergelijk met een Mercedes-Benz of BMW stuurt de LS een tandje minder scherp en direct en is het onderstel bovenal gericht op comfortabel zweven over de weg. Vooral dit laatste is voor de achterpassagiers een kwaliteit die zorgt voor de perfecte mobiele werkplek achterin de Lexus. In combinatie met de schokvrije aandrijflijn en de luchtvering kun je niet om de Japanner heen als je juist dáár naar op zoek bent. Toch is de auto zeker niet traag. Op de standaardsprint naar de honderd 'doet' de auto 6,1 seconden en op tussensprints zijn de kracht en soepelheid van de motor voldoende om het gros van de medeweggebruikers het nakijken te geven. Dit alles gebeurt in een oase van rust, waarbij het aan spektakel en snelheidsgevoel geheel ontbreekt.
Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB
Audi A8 4.2 TDI Pro Line +
Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6
Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus
BMW ActiveHybrid 7 Lang
BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive
Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang
Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS
Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +
Audi A8 Hybrid Pro Line +