Zeker niet meer anoniem
Hoewel de Lexus LS al sinds 1990 bij ons op de markt is, vielen de verkopen erg tegen. Waar een modernere, vlotter gelijnde nieuwe LS in z'n geboortejaar - 2007 - nog voor een verkooppiek van ruim 130 stuks kon zorgen, zakten de verkopen in tot het trieste getal van slechts één verkochte auto in 2012. Eén van de redenen van die verkoopdaling is de vermaledijde crisis, maar van concurrenten als de S-Klasse, de A8 en de 7 Serie werden vorig jaar zelfs nog respectievelijk 76, 144 en 174 auto's op naam gezet in Nederland. Grootste reden blijkt dat degene die shopt in dit segment nauwelijks buiten de 'grote Duitse drie' kijkt en daardoor auto's als de LS en de Jaguar XJ links laat liggen.
Of de grondig gefacelifte LS het wel gaat redden, is de vraag. Aan zijn uiterlijk zal het niet liggen. Was zijn voorganger - zeker van voren gezien - wat anoniem, de nieuwe loopt weer helemaal in de pas met de recent geïntroduceerde GS - met een bijna identieke vorm van de grille, die overigens niet door iedereen fraai gevonden wordt. De overige lijnen van de auto veranderden - buiten wat andere lichtunits - nauwelijks, maar dat was ook niet noodzakelijk. Toch vloeien de nieuwe en 'oude' lijnen prima in elkaar over en is de LS een imposante en fraaie auto. Dat we reden met de verlengde 'L' is op het eerste gezicht niet zichtbaar. Enkel de geoefende kijker ziet de extra centimeters, wat een compliment is aan het adres van de ontwerpers van deze auto.
Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB
Audi A8 4.2 TDI Pro Line +
Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6
Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus
BMW ActiveHybrid 7 Lang
BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive
Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang
Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS
Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +
Audi A8 Hybrid Pro Line +