Opel Adam 1.4 Jam

- 8 juni 2013

Geen turbo, geen gemis

Als je de concurrentie wil aangaan met auto's als de 500 en de Mini, dan is enkel een leuk smoeltje niet voldoende. Beide auto's staan er om bekend bovengemiddeld goed te rijden, waarbij vooral de Mini een echte bochtenridder is. Dat ze bij Opel wel weten hoe ze een auto moeten bouwen die niet alleen strak stuurt, maar ook als een blok op de weg ligt, bleek al uit de Astra OPC die we vorig jaar reden. Met de Adam voegen de Duitsers een nieuw lid aan deze familie toe. Hoewel nog niet helemaal zo goed als de Mini, komt de Adam heel dicht in de buurt van het stuur- en rijgedrag van de Brit.

Helaas is er nog geen kleine turbomotor beschikbaar voor de Adam en is de auto daarom voorzien van een atmosferische 1.2 of - in ons geval - een 1.4 met 100pk. Buiten dat deze motor niet zo zuinig is als een vergelijkbaar turboblokje en daarom ook niet in aanmerking komt voor een lage bijtelling, hebben we geen moment iets gemist. Vanaf lage toerentallen hangt het motortje lekker aan het gas en reageert hij snel en soepel. Hoewel hij niet supersnel is, heb je - mede door de fijne brom uit de uitlaat - wel het gevoel rap door het verkeer te gaan. Op de snelweg en dan met name op hogere snelheden is de fut er wel uit en maakt de motor teveel toeren om echt comfortabel te cruisen. Het ontbreken van een zesde versnelling is hier debet aan. Toevoeging van een extra versnelling zal niet alleen het comfort verhogen, het zal tevens het verbruik doen dalen tot een waarde die beter is dan de 6,3 liter per 100 kilometer die wij haalden.

100 pk
130 Nm
185 km/h
11,5 s
6,3 (5.1) l/100km
119 g/km
D
22%
€ 12.495
€ 19.013
€ 349 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Hyundai i10 1.0 Premium

  • Fiat 500 1.2 Lounge

  • Smart ForTwo 52 kW Passion

  • 2015 - Opel Adam 1.0 Turbo Rocks