Flink opgewaardeerd interieur
Het grootste pijnpunt van de vorige Forester was toch wel het armoedige interieur dat met aluminiumaccenten een dappere poging deed modern over te komen. Blijkbaar waren wij niet de enigen die daar zo over dachten, het interieur van de nieuwe Forester is een enorme sprong voorwaarts. Het dashboard heeft grote overeenkomsten met dat van de XV en bestaat uit tamelijk harde, maar robuuste materialen die een solide indruk geven. Niets kraakt of rammelt. Het mag dan wel een tikje saai zijn, maar de bedieningsergonomie is voorbeeldig en je hebt alle moderne snufjes aan boord. De Executive heeft standaard een navigatiesysteem met bluetooth, audiostreaming en stembediening. Dat laatste heb je hard nodig, de bediening via het sterk spiegelende touchscreen verloopt moeizaam. Ook wordt er geen route-informatie op het scherm in het instrumentarium weergegeven. Verder doet het dat wat het moet doen; je foutloos naar de eindbestemming navigeren.
Op iedere zitplaats is de been-, hoofd- en schouderruimte in de Forester fantastisch. Zelfs het grote panoramadak, dat volledig open kan, neemt weinig hoofdruimte in beslag. De stoelen zijn flink verbeterd en komen dankzij een langere rugleuning en zitting nu meer aan de wensen van lange Europeanen tegemoet. Ze zijn niet te hard en bieden veel comfort op langere afstanden. Door de vlakke profilering mis je wel wat steun bij hoge bochtsnelheden. Een ideale zitpositie is lastig in te stellen door de beperkte diepteverstelling van het stuur. Vooral bij langere bestuurders staat het net een paar centimeter te ver van je af. Gelukkig is er wel aan andere details gedacht. In de grote bagageruimte van 505 liter zit een dubbele vloer waaronder je de afdekhoes op kunt bergen. De achterbank kan in ongelijke delen vanaf de bagageruimte worden neergeklapt en de achterklep opent en sluit standaard elektrisch.