Karaktervol
Na de eerste rit laat de MiTo nog geen verpletterende indruk achter, dat komt vooral omdat de verbruiksmeter een gemiddeld verbruik van 1 op 13 laat zien. De omstandigheden waren overigens niet ideaal: koud, windkracht 6 tegen en een heel onrustig verkeersbeeld. Nu is de snelweg ook geen ideale plaats om een auto op zijn capaciteiten te kunnen beoordelen, daarom stuur ik de MiTo na een tussenstop de N- en binnenwegen op. En meteen begint de sympathie voor de kleine Alfa te groeien, in het bijzonder voor zijn motortje. Het enige waar je aan moet wennen is het geluid, doordat het laagfrequenter is dan een vierpitter ben je geneigd de motor onnodig in toeren te jagen.
De grote kracht van de TwinAir is het koppel bij lage toerentallen, bij 2.000 toeren trekt de motor er flink aan om vervolgens zingend naar de toerenbegrenzer te gaan. Je moet aanvankelijk even tegen je gevoel ingaan: het geluid dat de tweecilinder bij lage toeren maakt doet denken aan een viercilinder die veel te laag in toeren draait. Je initiële respons is om terug te schakelen, maar dat is niet nodig. Gewoon gas geven is het devies. En dan ineens lijken de adviezen van de schakelindicator ook niet vreemd meer, je kunt rustig bij 2.500-3.000 toeren opschakelen. De TwinAir heeft geen enkele moeite met de MiTo, ook niet in deze 85 pk uitvoering.
DS 3 PureTech 130 S&S So Chic
Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo OPC Line
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure
Suzuki Swift Sport 1.6
Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange
Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG