Say it loud: TwinAir and proud
Meer nog dan bij zijn Fiat-concernbroeders laat de MiTo horen dat hij een tweecilinder onder de motorkap heeft. De einddemper lijkt te zijn vervangen door een wensput, het uitlaatgeluid klinkt erg hol en is merkbaar sterker dan bij een Panda of 500L. Navraag leert dat Alfa dit bewust gedaan heeft, en het duurt ook niet lang voordat we zelf het hoe en waarom hiervan ontdekken. Voordat ik de tweepitter van jetje geef, rijd ik het mechaniek even rustig warm. Vanwege zijn compacte bouw heeft het koelsysteem een kleine inhoud en komt het blokje snel op temperatuur. Dat is ook fijn in de wintermaanden, de climate control levert snel warmte in het interieur.
'Mijn' MiTo heeft de nodige rijervaring en is om die reden lekker los, na een kwartier zijn de vloeistoffen goed op temperatuur en kan ik de MiTo de sporen geven. De eerste rit met de kleine Alfa voert hoofdzakelijk over snelwegen, de kleine 900 cc motor heeft vrij weinig moeite met de ruim 1.100 kilo wegende MiTo. Het kost weinig moeite om met de flow van het verkeer mee te gaan, terugschakelen is niet per se noodzakelijk als je vanaf 120 km/u wat tempo wilt maken. Het motortje pakt goed op, is soepel en opvallend stil op snelwegtempo.
DS 3 PureTech 130 S&S So Chic
Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo OPC Line
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure
Suzuki Swift Sport 1.6
Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange
Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG