Klinkt goed
Als ik eerlijk mag zijn vind ik elk motorconcept beter klinken dan een vier-in-lijn. Een cilinder meer of minder, een drie- of vijfcilinder klinkt al stukken beter. Met een andere lay-out klinkt een viercilinder helemaal goed (Honda RC30 iemand?), maar de modale viercilinder in lijn zal me geluidstechnisch nooit veel doen. Nu ben ik al behoorlijk gewend geraakt aan de TwinAir, zijn gepruttel bij stationair toerental vergt enige gewenning, maar voor het overige klinkt 'ie in mijn oren best sportief. De associatie met de Britse, en niet te vergeten Japanse staande twins is snel gemaakt.
Inmiddels is de TwinAir van Fiat Power Train al in verschillende gedaantes door ons getest, maar nog niet in een Alfa Romeo. De MiTo is de eerste - en waarschijnlijk ook enige - Alfa die de kleine tweepitter onder de kap heeft. Het is een van de zwaardere auto's die door de 85 pk versie van de TwinAir wordt aangedreven. De MiTo heeft in deze uitvoering een A-label en 20% bijtelling waarmee de zakelijke rijder / rijdster verleid moet worden. De calculerende (particuliere) autobezitter wordt een normverbruik van dik 1 op 23 voorgehouden. Wij namen Alfa's kleinste een week onder onze hoede en vroegen ons af wat er overblijft van die zuinigheidsbelofte en het spreekwoordelijke Alfa-karakter.
DS 3 PureTech 130 S&S So Chic
Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo OPC Line
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure
Suzuki Swift Sport 1.6
Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange
Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG