Meerprijs versus meerwaarde
Na een weekje rijden met de Sandero Stepway komen we tot de conclusie dat het rijden in een budget-auto geen grote concessies vraagt. In feite kunnen we niets anders dan concluderen dat de Stepway bijna hetzelfde rijdt als de gewone Sandero, maar dat ‘ie er stukken aansprekender uitziet. Met zijn hoogte van 1,62 meter staat er een flinke auto en vooral ruime auto voor je deur, de toegenomen rijhoogte biedt ook werkelijk voordelen als je al eens een keer op onverharde (maar niet doorweekte) wegdekken rijdt. Het grootste pluspunt van de Sandero is zijn motortje, als we de doelgroep en de rijstijl beide als non-pretentieus kunnen kwalificeren, dan is ook de Stepway prima bedeeld met dit blokje. Het is wel jammer dat de versnellingsbak de prestaties wat drukt, maar we moeten niet vergeten dat ook Dacia op koolstofdioxide-uitstoot wordt afgerekend. In dat licht bezien is te begrijpen dat rationele gegevens als uitstoot en verbruik geprefereerd worden boven sprintvermogen. Maar is de Stepway zijn meerprijs van 3 mille ten opzichte van de gewone Sandero waard? Dan moet het je vooral om de looks en de hogere instap te doen zijn, ieder mag voor zichzelf bepalen wat dat waard is. Het verbruik heeft in elk geval weinig te lijden van de extra opsmuk, we kwamen uit een gemiddeld verbruik van 6,6 liter per 100 kilometer.
- Ruime interieur
- Fijne motor
- Behoorlijk stil
- Versnellingsbakverhoudingen
- Vervelende punt achterportieren
- Weinig gevoelige besturing