Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Lauréate

Arnold van Schepen - 16 april 2013

Geen diesels

Nou ja, eigenlijk begon dat al een beetje met de vorige Sandero Stepway. Bij de Dacia’s die tot dan toe verschenen, speelde het design een ondergeschikte rol, maar met de komst van de Sandero Stepway liet het merk blijken dat ze heus wel gevoelig waren voor de leus ‘het oog wil ook wat’. De Sandero werd verhoogd, kreeg het nodige beschermende kunststof rondom, een setje dakdragers op het dak en voilá: de brave Sandero was klaar om buiten de gebaande paden te treden. Met een paar kleine aanpassingen kreeg de Sandero ineens een uitstraling die veel mensen aansprak.

De nieuwe Sandero is meteen ook leverbaar als Stepway. Net als de vorige generatie ziet Dacia (Renault Nederland) er van af om de Sandero met dieselmotor te leveren, met onze belastingdruk op diesels zou die versie zich simpelweg uit de markt prijzen. Dat niets bij het oude blijft, blijkt vooral uit het gegeven dat de oude, vertrouwde 1.6 benzinemotoren zijn ingewisseld voor compleet nieuwe 0.9 TCe driecilinder. Daarmee maakt een mooi stuk Franse techniek zijn opwachting in de Sandero. In feite is dit blok de vervanger van de oude 1.6 achtklepper, het motortje levert 90 pk bij 5.250 toeren en 135 Nm koppel bij 2.500 toeren. We maakten al kennis met dit blok in de Clio en de Sandero II, de vraag is dan ook of de cosmetische ingrepen aan de Stepway ook sterke invloed hebben op de stroomlijn en het verbruik.

90 pk
135 Nm
168 km/h
11,1 s
6,6 (5.4) l/100km
124 g/km
D
22%
€ 10.990
€ 15.883
€ 291 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2021 - Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • 2013 - Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • 2010 - Dacia Sandero Stepway 1.6 MPI 90

  • 2008 - Dacia Sandero 1.4 MPI Ambiance