Zuinig door slimme technieken
De Mazda6 is verkrijgbaar met drie benzinemotoren - twee versies van de 2.0 viercilinder en een nieuwe 2.5 liter met evenveel cilinders - en één 2.2-liter diesel, die ook nog weer in twee varianten wordt verkocht: 150 pk en 175 pk. Wij richten ons op de 150 pk sterke diesel die in de SportBreak alleen in combinatie met een automaat wordt geleverd. Overigens is de sedan met deze diesel en de handbak goed voor 20% bijtelling. Mazda paste een aantal aanpassingen toe om de nieuwe 6 zuiniger te maken. Niet alleen het koetswerk is veel lichter, ook werd er gekeken naar de onderdelen om zo gewicht te besparen. Daarnaast is bij deze diesel de compressieverhouding zo laag mogelijk gemaakt en is i-Eloop geïntroduceerd. Dit is een remgeneratiesysteem, waarmee tijdens het remmen energie wordt opgewekt die weer gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de airco draaiend te houden als het start-stopsysteem zijn werk doet.
Door al deze aanpassingen en ingenieuze uitvindingen krijgt Mazda het voor elkaar dat krachtige motoren - 150 pk is fors in vergelijking met de concurrentie - toch zuinig zijn. Na een week rijden kwam het gemiddelde verbruik uit op een keurige 5,5 liter op honderd kilometer. Het dieselblok zelf is soepel onderin. Hij pakt heerlijk op en accelereert mooi door. Je hebt dan ook nooit het gevoel dat je vermogen tekort komt. Ook is de motor bijzonder stil, wat het heerlijk rustig maakt aan boord. Daarentegen is er wel veel windgeruis vanwege de forse buitenspiegels. Zoals eerder gezegd wordt in de SportBreak alleen de automatische versnellingsbak geleverd. Het is een vrij rustige bak die tijdens het accelereren op de achtergrond goed zijn werk doet. Dat verandert echter als je terugschakelt, dat gaat niet altijd even soepel en soms zelfs wat schokkerig. Dit is jammer, omdat er betere automaten zijn in deze klasse en het past bovendien niet bij de kwaliteiten van deze Mazda6.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring