Beter dan de rest
Vraag een Golf-rijder om het weggedrag van zijn auto te beschrijven en hij of zij zal antwoorden dat het allemaal heel vertrouwenwekkend is, niet sportief maar ook niet te week. Omdat de nieuwe Golf op het – binnen het VAG-concern gedeelde – MQB-platform staat, is het rij- en stuurgedrag te vergelijken met dat van de nieuwe Audi A3 die wij onlangs al testten. Ook de Golf heeft een direct stuurgedrag en kan behoorlijk sportief gereden worden, zonder daardoor te hard en oncomfortabel te zijn. Net als bij de Audi worden enkel grove richels merkbaar doorgegeven in het interieur, wat mede op het conto komt van de lange wielbasis – die net zo lang is als die van een Passat van twee generaties terug. De alom om zijn stuurgedrag geprezen Focus wordt door de Golf op dit punt verslagen.
Voor slechts 125 euro kun je de ‘Driving Profiles’ aanvinken. Door deze kleine extra investering kan eenvoudig de gas- en stuurrespons worden ingesteld om óf zo zuinig mogelijk te rijden óf juist het volle vermogen van de tweeliter diesel te benutten. Dit vermogen is indrukwekkend en al vroeg beschikbaar. Geef gas in welke versnelling dan ook terwijl er slechts 1.100 toeren per minuut worden gemaakt en de auto versnelt soepel en zonder overmatige trilling of gebrom van onder de motorkap. Natuurlijk hoor je dat het een dieselmotor betreft, maar hinderlijk wordt het geluidsniveau nooit. Op constante snelheden, zelfs boven de 120, is het muisstil in het interieur, zoals je eerder zou verwachten in grotere en duurdere automobielen. Al maakt de 150pk sterke diesel de Golf tot een ware strepentrekker, meer vermogen is niet nodig, er kan ook eenvoudig zuinig mee gereden worden. Bij 120 op de cruise control geeft de boordcomputer een verbruik aan van 4,4 liter per 100 kilometer. Omdat we in de dagen dat we de auto reden relatief weinig op constante snelheden reden, steeg het gemiddeld verbruik naar 6,8 liter per 100 kilometer.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI