Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

Arnold van Schepen - 16 december 2012

De rit uitzitten

Het interieur van de Civic is een van de ruimste in zijn klasse, de sportieve snit van het exterieur is aan de binnenkant doorgezet. Je merkt het aan de rijpositie: je zit relatief diep achter het compacte, dikke stuur en de versnellingspook ligt lekker binnen handbereik. Het interieur is op een positieve manier afwijkend, maar ten opzichte van de vorige Civic is het dashboard een stuk conventioneler. In de gemiddelde Europeaan is dat een stuk ergonomischer, maar na een dagje sturen met de Civic heb je de geheimen van dit dashboard ook wel ontrafeld. Het radio- en navigatiesysteem valt wat uit de toon. Door het dubbel-din formaat ziet het er erg aftermarket uit, daar staat tegenover dat het mooi geïntegreerd is met het beeldscherm van de boordcomputer, naast de snelheidsmeter. De navigatie-instructies die in dat scherm worden getoond, zijn een stuk duidelijker.

De stoelen in onze test-Civic waren bekleed met grijs leer, het contrasteert mooi met de Milano-rode lak, maar het leer is tamelijk glad. Bovendien staan de stoelzittingen erg vlak en er is geen mogelijkheid om ze te kantelen. Aanvankelijk leken de zittingen ook aan de korte kant, maar dat blijkt in de praktijk mee te vallen. Voor mensen die wat langer van stuk zijn en die de Civic 1.6 i-DTEC op hun shortlist hebben staan, is het raadzaam om een wat langere proefrit te maken. De ruimte achterin is geen reden om de Civic te laten staan: hoofd- en beenruimte zijn bovengemiddeld. Met het hele gezin naar Frankrijk is geen probleem in deze auto. Op de lange afstand is 'ie comfortabel, stil en zuinig. Zonder de Eco-modus te gebruiken, haalden we 5,2 liter. En dat met een rijstijl die meer op rijplezier dan efficiency is gericht. Keurige waarde.

120 pk
300 Nm
206 km/h
10,5 s
5,2 (3.6) l/100km
94 g/km
D
22%
€ 19.990
€ 26.990
€ 495 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • Toyota Auris 1.2T Aspiration

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • 2017 - Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive