Met afstand de modernste
Vier jaar terug begon Honda aan de ontwikkeling van dit nieuwe dieselmotorblok. Dat was op het moment dat de 1.6 diesel van PSA / Volvo / Ford aan zijn opmars begon. De consument zat niet te springen om relatief dure en hoogvermogende tweeliter diesels met 150+ pk en 400 Nm koppel. Best lekker, zoveel power, maar het moet ook betaald worden. Een kleinere diesel is goedkoper, zuiniger en komt de driveability ten goede. Voor Honda was het ook een moment van zelfreflectie: de 'fun' en 'efficiency' van de merkwaarden raakten uit balans. De Type R's, de NSX en rappe CRX'en waren ingeruild voor rationele, hybride Civics en Insights. Het 'groene denken' heeft er zelfs tot geleid dat de nieuwe NSX met V10 het productiestadium niet heeft gehaald. Eeuwig zonde. Gelukkig heeft Honda de kritiek van de trouwe fans ter harte genomen en is het woord 'rijplezier' weer in de corporate identity gebeiteld. Althans, volgens Honda zelf. We kunnen het terugzien in de specs van de nieuwe 1.6 i-DTEC: een gezonde dosis pk's en Nm's, en tegelijkertijd een lage CO2-uitstoot.
Als we de nieuweling onder de technische loep nemen, dan kunnen we alleen maar concluderen dat de Europese concurrentie opnieuw op achterstand is gezet. Eén van de belangrijkste wapenfeiten is de mechanische weerstand van het motorblok: die is gelijk aan die van een even grote benzinemotor. Dit is een reductie van maar liefst 40%. De oscillerende massa (zuigers, drijfstangen) zijn dusdanig afgeslankt dat de secundaire balansas overbodig geworden is. Opvallend is het gebruik van solenoid injectoren, waar piëzo-injectoren gemeengoed zijn. In een notendop: het draaiend gedeelte is slanker en sterker geworden. Hierdoor gaat er minder verbrandingsenergie verloren in de motor zelf en blijft er aan de krukas meer power over. En, last but not least: het blok is 47 kilo lichter dan de 2.2 diesel die nu leverbaar is.
Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High
Toyota Auris 1.2T Aspiration
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ