Lekker levendig
Als we afgaan op de feiten en cijfers die Honda bij de introductie presenteerde, dan is het begrijpelijk dat de heren ingenieurs trots zijn op het nieuwe motorblok. Dat 'ie zuinig, sterk en efficiënt is, geloven we graag, maar we constateren het liever op proefondervindelijke wijze. En dat betekent rijden. We fronsen onze wenkbrauwen toch wel enkele keren in het eerste uur dat we met de Civic 1.6 i-DTEC onderweg zijn. Wat in eerste instantie opvalt, is dat het blok vanaf de start klinkt als een goeie, ouwe diesel. In de productpresentatie werd gerept over de akoestische prestaties van het blok, maar toch klinkt de dieselsound duidelijk door. Overigens niet in hinderlijke mate: bij stationair toerental hoor je het blok alleen buiten de auto, in de auto begint het blok boven de 3.500 toeren door te klinken. Op constante snelheid is het blok slechts op de achtergrond hoorbaar. Ook op lagere toeren - zeventig in zijn zes doet het blok op zijn slofjes - zal de motor niet snel beginnen te brommen.
We zijn blij verrast met de vermogensopbouw. De 300 Newtonmeters zijn vroeg paraat en het vermogen ontplooit zich vlot en gelijkmatig. De motor is geweldig soepel en sterk. Meermalen hebben we een krappe haarspeldbocht genomen waarbij het toerental in de tweede versnelling terugviel tot stationair toerental, het blok pakt dan moeiteloos op en maakt snel tempo. Knap werk van dit 1.6-je. Wanneer we in een klim moeten afremmen en terugschakelen, valt het op dat de kleine turbo snel opspoelt. Meteen na het terugschakelen is het blok weer paraat. Helaas is start-stopsysteem minder alert; elke keer als de motor start als de eerste versnelling ingelegd wordt, moet je een tikje gas bijgeven om vlot en soepel te kunnen wegrijden. Als het start-stopsysteem uitgeschakeld is, trekt de Civic moeiteloos vanuit stationair toerental weg.
Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High
Toyota Auris 1.2T Aspiration
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ