Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration

- 10 september 2012

Uitdagend

Uiteindelijk is het toch allemaal te doen om het energieverbruik bij de Prius Wagon. Dat Toyota op dat vlak iets goeds neer heeft gezet kunnen we direct beamen, want een praktijkverbruik van 5,0 liter benzine op 100km is zeer netjes. Nog maar kort geleden gingen diverse auto's in deze klasse richting het dubbele. Nu wordt er vaak lacherig gedaan om het karakter van de Prius en zijn bestuurder, maar toch durven we de stelling aan dat de Prius Wagon een auto is die uitdagend rijdt. Nee, dan bedoelen we niet het pure rijdersgevoel, dat kan je bij dezelfde showroom in de vorm van een GT86 krijgen. Het mooie is dat de auto - niet geforceerd - uitdaagt om ook zuinig te gaan rijden. Met de actuele verbruiksmeters en de grafische weergave op het kleurenscherm krijg je direct en over een interval feedback op je rijgedrag.

Tussen de voorstoelen zitten knoppen voor verschillende rijmodi. De EV-, Eco- en Powerknop spreken voor zich, al is het effect maar moeilijk waarneembaar. Eigenlijk is alleen in het stadsverkeer echt verschil te merken, maar het blijft minimaal. De grote Prius rijdt vanuit stilstand altijd elektrisch weg, maar wanneer je voor EV-mode kiest, forceer je de Toyota zo lang mogelijk de brandstofmotor buiten spel te zetten, al hield de Yaris dat - vermoedelijk vanwege zijn gewicht - wel makkelijker vol. Het mooie van deze instelling is dat je je gemiddelde verbruik weer omlaag brengt met een tijdelijk verbruik van 0,0 liter benzine. De continu variabele automaat speelt ook in deze hybride Toyota weer een essentiële rol. Aan de ene kant maakt het de auto heel comfortabel - iets waarbij de demping ook een goede duit in het zakje doet - maar aan de andere kant wordt de Wagon er erg rumoerig van wanneer een acceleratie ingezet moet worden. Helaas doet op dat vlak ook het regeneratieve systeem nog een duit in het zakje wanneer je bij hogere snelheid het gas los laat. Gelukkig is de remmende werking van het systeem relatief beperkt.

136 pk
142 Nm
165 km/h
11,3 s
5,0 (4.1) l/100km
96 g/km
A
22%
€ 30.990
€ 33.684
€ 618 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

  • Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack

  • Fiat 500L Living 1.6 MultiJet 120 Easy

  • Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business