Allemansvriend
Deze Yaris is voorzien van continu variabele transmissie (CVT), dat wil zoveel zeggen als een automaat die niet met vaste verzetten werkt, maar traploos de verhouding tussen in- en uitgaande assen kan veranderen. In de praktijk betekent dit dat de automaat veel rond hetzelfde toerental blijft opereren, terwijl je wel degelijk versnelt of vertraagt. Deze automaat is ook op de 1.3 leverbaar, maar op de Full Hybrid is hij zelfs standaard. Ondanks het mooie stukje techniek, zijn we niet onverdeeld gelukkig met de CVT. Bij enigszins constante snelheid is er geen probleem, maar wil je daar van afwijken dan geeft de motor in combinatie met de CVT vaak niet thuis. Er volgt wel een hoop lawaai, maar het effect is nihil. Dat is jammer, want verder maakt de automaat een prettig relaxte auto van de Yaris.
In zijn algemeenheid is het rijkarakter van de compacte Japanner heel makkelijk. Het onderstel is relatief comfortabel en het sturen gaat heel makkelijk. In dat opzicht sluit de auto nauw aan bij de wensen van de gemiddelde Yariskoper uit het recente verleden, maar kan het ook heel goed een allemansvriend zijn. Een nadeel tussen al dat gemak, is de relatief grote draaicirkel van de Yaris, al staat daar wel weer een parkeerhulp in de vorm van een camera tegenover.
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Renault Zoe Zen
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Mazda 2 1.5 90 pk GT-M
Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
Kia Rio 1.1 CRDi Super pack
Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline