Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

Harold Rolloos - 1 augustus 2012

Supercharged

In het vooronder van deze Brit ligt toch wel dé reden waarom je voor een XFR gaat: een beer van een Supercharged V8 die 510 pk sterk is. Goed voor een koppel van 625 Nm, een sprint van nul naar honderd in 4,9 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 250 kilometer per uur. Indrukwekkende waarden, al blijft de Jag qua vermogen wat achter bij zijn twee directe Duitse concurrenten: de Mercedes-Benz E63 AMG (525 pk) en de BMW M5 (560 pk). Het blok klinkt trouwens wel magistraal. Niet zo rauw als de AMG-gorgel, maar er volgt wel een diepe grom als je het gaspedaal diep intrapt. De XFR schiet werkelijk naar voren en je voelt een flinke duw in de rug. Ook voorbijgangers worden op een plof- en borrelconcert getrakteerd wanneer het toerental van de V8 terugloopt.

Dat deze XFR van een flinke slok houdt, is bekend. Wie zijn rechtervoet goed kan beheersen moet volgens de fabrieksopgave 12.5 liter per honderd kilometer aan peut verstoken. Wij probeerden dat ook en kwamen tot een gemiddeld verbruik van 12.8 liter na correcte (lees netjes verreden) kilometers. Buiten dat nette rijgedrag om werden we door de Supercharged V8 vooral verleid om hem op z'n staart te trappen. Het brandstofverbruik schiet dan omhoog en je ziet de tank via de digitale benzinemeter letterlijk naar links leeglopen. Wie vermogen wil, betaalt daar ook gewoon voor.

510 pk
625 Nm
250 km/h
4,9 s
12,8 (12.5) l/100km
292 g/km
G
22%
€ 145.080
€ 159.830
€ 2.930 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • BMW 6 Serie Gran Coupé 640i High Executive

  • BMW M5

  • Mercedes-Benz E63 AMG

  • Maserati Ghibli S Q4 3.0 V6 Bi-Turbo

  • 2016 - Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • 2013 - Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition

  • 2011 - Jaguar XF 2.2D

  • 2009 - Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • 2008 - Jaguar XF 2.7D Premium Luxury