Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

Arnold van Schepen - 14 juli 2012

Ruimte voor verbetering

De 2Tronic versnellingsbak zijn we vaker tegengekomen in diverse PSA-modellen en de ervaringen ermee zijn evenzo gevarieerd. De bak is plezierig in de omgang zolang je er een vloeiende rijstijl op nahoudt. In het geval van de HYbrid4 wordt de onderbreking in de mechanische aandrijving voor een deel gecompenseerd door de aanhoudende elektrische aandrijving. In het geval van de RXH biedt het voertuiggewicht een extra compenserende werking: de grotere massa biedt meer weerstand tegen de schok van abrupt koppelen en ontkoppelen. Maar toch blijven de schakelacties bij snel optrekken en in de sportstand te bruusk, het past niet bij een auto als deze.

Tijdens het rijden geven de carrosserie en het interieur geen krimp, maar bij het openslaan van de voorportieren is telkens een kraakje hoorbaar. De oorzaak? De kleine hoek waarover de deuren openslaan, de deuren openen minder ver dan je denkt waardoor de deurvanger telkens in actie komt en een krakend geluid ten gehore brengt. Na een paar weken houd je hier wel rekening mee, maar bij een splinternieuwe auto verwacht je dit niet. Wat eveneens storend is, en blijft storen, is de reactiesnelheid van de elektrische handrem. Die heeft na het selecteren van de Drive-stand te lang nodig om te lossen, elke keer moet je wachten totdat die zijn fiat geeft om daadwerkelijk te kunnen vertrekken.

163 pk
300 Nm
213 km/h
100,0 s
6,3 (4.1) l/100km
107 g/km
B
22%
€ 50.020
€ 56.160
€ 1.030 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD

  • Jeep Cherokee 2.0 CRD Longitude

  • Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • 2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure