De lusten én de lasten
De HYbrid4 aandrijflijn maakt de 3008 weliswaar een stuk zwaarder en duurder, maar biedt hij ook echte voordelen? De extra motor biedt vooral voordelen op prestatie- en comfortgebied, maar wordt de 3008 er per saldo zuiniger van? De brochure belooft 3,8 liter per 100 kilometer - 1 op 26. Wij haalden met een kalme rijstijl en een optimaal gebruik van het genererend vermogen van de elektromotor net geen 1 op 17. Een aanzienlijk verschil.
De Peugeot 3008 HYbrid4 is een auto met twee uitgesproken kanten. In de basis is het een stille, ruime en comfortabele auto. Zijn hybride aandrijflijn doet een duit in het zakje wat de prestaties betreft en maakt de auto uitgesproken vlot. Helaas blijft het verbruik achter bij de verwachtingen en is de auto te stevig afgeveerd. Ook het rijden met de gerobotiseerde versnellingsbak vergt een gecontroleerde input van het gaspedaal. De extra pk's en Nm's in combinatie met de 2Tronic versnellingsbak maken de auto onrustig. Jammer, want de koppelrijke aandrijflijn leent zich voor een gemoedelijk rijkarakter. In deze vorm valt of staat de techniek met het rijgedrag van de bestuurder, de auto is niet vanzelfsprekend Frans comfortabel. Wel iets om rekening mee te houden.
- Stille auto
- Trekkracht in overvloed
- Samenspel beide motoren
- Schakelen bij snel optrekken
- Onderstel iets te stug
- Verbruik veel hoger dan opgave
Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M
Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4
Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business
Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine
Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
SsangYong Korando D20T Sapphire
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited