Twee gezichten
De term "hybride" is synoniem voor zuinig en schoon. Maar je kunt er ook op een andere manier van profiteren, want een extra motor betekent ook extra power. En dan wordt een hybride best een vlotte auto, zoals we onlangs bij de Infiniti M35h ontdekten. De 200 pk en 500 Nm die beide motoren in de sportstand leveren maken van de 1.635 kilo zware 3008 een vlotte auto, het zal je weinig moeite kosten om bijvoorbeeld een BMW 320d achter je te houden. Het nadeel van de sportstand is dat de elektronica de dieselmotor onnodig toeren laat maken en waardoor de rust in het interieur verstoord wordt. Gezien de koppel- en vermogenscurve van de dieselmotor is er geen noodzaak om het blok zoveel toeren te laten draaien. Opschakelen met de flippers is hier het devies.
Zoals gezegd is de 3008 een stille auto, op goed geplaveide wegen is het aangenaam kilometers maken. Maar de afstelling van de vering en demping is wat aan de stevige kant. De ingaande slag is te stevig gedempt waardoor korte oneffenheden te hard aan de carrosserie worden doorgegeven. Het is jammer dat Peugeot de lange veerwegen van de 3008 niet benut voor wat meer veercomfort. Daarmee laat Peugeot wel een kans liggen, een iets softere onderstelafstemming zou van de 3008 HYbrid een uitgesproken comfortabele auto maken.
Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M
Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4
Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business
Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine
Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
SsangYong Korando D20T Sapphire
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited