Peugeot 3008 HYbrid4

Arnold van Schepen - 19 juni 2012

Afwijkende kenmerken

Het design van de 3008 is, eufemistisch uitgedrukt, nogal markant. Omdat de onderhuidse techniek van de HYbrid4 aanzienlijk kostbaarder is dan die van de reguliere 3008'en wordt de dieselhybride als topmodel gepositioneerd. En daarbij hoort natuurlijk het nodige uiterlijke onderscheid, al is dit bij de 3008 niet bijster groot. Zo heeft de HYbrid4 een afwijkende grille met twee verchroomde lamellen en zijn de koplampen voorzien van led-dagrijverlichting. Ter hoogte van de buitenspiegels heeft Peugeot een klein embleem aangebracht dat voorbijgangers op de techniek onder het plaatwerk attendeert.

Van binnen zie je pas in tweede instantie dat je plaatsgenomen hebt in de HYbrid4. De meest in het oog springende wijzigingen zijn de vermogensmeter in het dashboard, de selectiehendel van de automaat die alle HYbrid4 Peugeots kenmerkt, en de selectieknop voor de aandrijfmodi. Over het exterieur van de 3008 lopen de meningen uiteen, het interieur daarentegen geeft weinig reden tot klagen. Het ontwerp en de gebruikte materialen zijn dik in orde, al is de ergonomie voor verbetering vatbaar. De stoelzittingen zijn wat kort en bieden niet veel ondersteuning, iets meer contour in de wangen van de zitting en rugleuning is meer dan welkom. Ook de verstelknop van de lendensteun zit op een onhandige plek, deze zit halverwege de rugleuning en is lastig met de hand te bereiken.

Wat in de praktijk lastiger is, is het gebrek aan vakjes voor passen en brillen. De middenconsole heeft weliswaar een enorm opbergvak waar moeiteloos vier literpakken melk in passen, maar voor een zonnebril is geen plekje binnen handbereik. Net als voor bekers, flesjes of blikjes. De 3008 heeft geen bekerhouders. Wat 'ie dan weer wel heeft is een zeer riante instap voor alle passagiers. Papa's en mama's die regelmatig hun kids achterin in een zitje vervoeren zullen de grote opening van de achterdeuren zeker waarderen. En dat is uiteindelijk meer waard dan een paar bekerhouders...

200 pk
500 Nm
191 km/h
8,5 s
6,0 (3.8) l/100km
99 g/km
C
22%
€ 25.990
€ 45.375
€ 832 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M

  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business

  • Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

  • Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • SsangYong Korando D20T Sapphire

  • Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style

  • Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition

  • Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited

  • 2024 - Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • 2020 - Peugeot 3008 SUV Hybrid Blue Lease GT Pack

  • 2020 - Peugeot 3008 HYbrid4 GT

  • 2016 - Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • 2009 - Peugeot 3008 1.6 HDiF Première