Smart ForTwo 45kW Pure

- 22 juni 2012

Subliem voor de stad

Een auto kan er nog zo guitig of sportief uitzien, de rijeigenschappen moeten ook goed voor elkaar zijn. Blijf je weg van de snelweg en van slecht wegdek dan heb je aan de ForTwo een fijn rijdend en prettig sturend autootje. Zowel besturing als de remmerij is scherp en vol gevoel te bedienen. Ook het kleine motortje achterin snort er vrolijk op los op bij snelheden tot ongeveer 100 kilometer per uur. Kom je daar boven, dan is de fut er wel uit. Of je überhaupt harder wil rijden is de vraag. Op hogere snelheden is de auto weinig stabiel en zeer gevoelig voor kuilen, gaten, richels en zijwind. Voor een kort tijdsbestek is het niet zo erg, maar na een minuut of twintig beginnen we ons te ergeren aan de constante stuurcorrecties. In eerdere tests met de Smart viel de gerobotiseerde versnellingsbak negatief op. Misschien komt het doordat de ingenieurs de reactie- en schakeltijd gewijzigd hebben, óf dat we in auto's hebben gereden met een nóg mindere bak, maar als je niet al te bruusk het gaspedaal beroerd schakelt de Smart nog niet eens zo slecht. Goed is anders, maar lange 'wachttijden' zoals de 2Tronic - te vinden in onder andere Peugeots - zijn verleden tijd. Hoewel de motor zich flink laat horen bij acceleratie en op snelwegsnelheden, is het gemiddeld testverbruik van 5,7 liter per 100km niet eens zo slecht. Met minder snelwegkilometers haal je de fabrieksopgave van 4,2 liter waarschijnlijk nog niet, maar wordt deze wel dichter benaderd.

61 pk
89 Nm
145 km/h
16,8 s
5,7 (4.2) l/100km
97 g/km
B
22%
€ 8.450
€ 12.222
€ 224 / maand
€ 42 - € 48 / kwartaal
  • Kia Picanto 1.2 CVVT 3 deurs

  • Volkswagen Up! 75 pk high up!

  • Skoda Citigo 1.0 Ambition

  • Seat Mii 1.0 60pk Reference

  • Renault Twingo 1.2 16v ECO2 Collection

  • 2016 - smart fortwo cabrio 52 kW twinamic prime

  • 2015 - Smart ForTwo 52 kW Passion

  • 2008 - Smart Fortwo Coupé 52 kW Edition MHD

  • 2007 - Smart Fortwo Cabrio 52 kW Passion