Nieuwe maatstaven?
De 320d EDE start altijd in de Eco Pro modus. Onderin de toerenteller wordt de Eco Pro meter weergegeven die uitslaat naarmate je het gaspedaal intrapt. Het is vooral bedoeld als hulpmiddel om (erg) rustig gas te geven. In het infodisplay worden ook aanwijzingen gegeven om het verbruik te drukken. Een vondst is de actieradiusmeter in de boordcomputer die de extra actieradius weergeeft die je gewonnen hebt door zuinig te rijden. Met een druk op de knop naast de versnellingspook zijn de Comfort- en Sport modus te selecteren. In de Comfort modus verspringt de Eco Pro indicator in de toerenteller naar de bekende BMW-verbruiksmeter en blijven de Eco Pro-adviezen in het fraaie infodisplay achterwege, alleen de schakelindicator blijft zichtbaar. Ook de gasrepsons is in de Comfort- en Sportmodus anders, zodra je de Eco Pro modus verlaat is dat ook duidelijk aan de auto te voelen. In de Sport modus wordt de schakelindicator uitgeschakeld en kun je zonder diens bemoeizucht een lekker potje sturen en het volledige toerenbereik benutten. Het onderstel is buitengewoon capabel en met 163 pk en 380 Nm blijft er weinig te wensen over. BMW is er in geslaagd om een prachtige balans te vinden tussen sport en comfort. Het onderstel weet gemene oneffenheden op te slikken zonder dat de inzittenden daar hardhandig van op de hoogte gesteld worden. En ook het betere bochtenwerk is aan de 320d wel besteed, al voel je op de grens dat de bandenwangen van de runflat banden tamelijk hoog zijn waardoor je aan stuurprecisie inlevert. Maar door de bank genomen valt de auto erg precies te plaatsen, je voelt in het stuur gewoon hoever je met het loopvlak van de band op de rand van de weg rijdt. De kwaliteiten van het onderstel komen ook in het dagelijkse verkeer van pas. De belangrijkste kwaliteit is de rust waarmee het onderstel zijn werk doet, en het geringe afrolgeluid van de banden. De nauwkeurigheid van de besturing maakt van de Dreier een echte rijdersauto, maar het helpt ook om de plaatsing van de auto nauwkeurig in te schatten. En dat komt van pas wanneer een tegenligger op een smalle weg de as van de weg overschrijdt of een breed landbouwvoertuig plotseling opdoemt. Wat de rijeigenschappen betreft hebben de A4 en de C-Klasse een hele kluif aan de 3 Serie.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition