BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

Arnold van Schepen - 4 april 2012

Nieuwe maatstaven?

De 320d EDE start altijd in de Eco Pro modus. Onderin de toerenteller wordt de Eco Pro meter weergegeven die uitslaat naarmate je het gaspedaal intrapt. Het is vooral bedoeld als hulpmiddel om (erg) rustig gas te geven. In het infodisplay worden ook aanwijzingen gegeven om het verbruik te drukken. Een vondst is de actieradiusmeter in de boordcomputer die de extra actieradius weergeeft die je gewonnen hebt door zuinig te rijden. Met een druk op de knop naast de versnellingspook zijn de Comfort- en Sport modus te selecteren. In de Comfort modus verspringt de Eco Pro indicator in de toerenteller naar de bekende BMW-verbruiksmeter en blijven de Eco Pro-adviezen in het fraaie infodisplay achterwege, alleen de schakelindicator blijft zichtbaar. Ook de gasrepsons is in de Comfort- en Sportmodus anders, zodra je de Eco Pro modus verlaat is dat ook duidelijk aan de auto te voelen. In de Sport modus wordt de schakelindicator uitgeschakeld en kun je zonder diens bemoeizucht een lekker potje sturen en het volledige toerenbereik benutten. Het onderstel is buitengewoon capabel en met 163 pk en 380 Nm blijft er weinig te wensen over. BMW is er in geslaagd om een prachtige balans te vinden tussen sport en comfort. Het onderstel weet gemene oneffenheden op te slikken zonder dat de inzittenden daar hardhandig van op de hoogte gesteld worden. En ook het betere bochtenwerk is aan de 320d wel besteed, al voel je op de grens dat de bandenwangen van de runflat banden tamelijk hoog zijn waardoor je aan stuurprecisie inlevert. Maar door de bank genomen valt de auto erg precies te plaatsen, je voelt in het stuur gewoon hoever je met het loopvlak van de band op de rand van de weg rijdt. De kwaliteiten van het onderstel komen ook in het dagelijkse verkeer van pas. De belangrijkste kwaliteit is de rust waarmee het onderstel zijn werk doet, en het geringe afrolgeluid van de banden. De nauwkeurigheid van de besturing maakt van de Dreier een echte rijdersauto, maar het helpt ook om de plaatsing van de auto nauwkeurig in te schatten. En dat komt van pas wanneer een tegenligger op een smalle weg de as van de weg overschrijdt of een breed landbouwvoertuig plotseling opdoemt. Wat de rijeigenschappen betreft hebben de A4 en de C-Klasse een hele kluif aan de 3 Serie.

163 pk
380 Nm
230 km/h
8,0 s
4,5 (4.1) l/100km
109 g/km
D
22%
€ 35.900
€ 51.361
€ 942 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Infiniti Q50 2.2d Sport

  • Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • Volvo S60 D4 Geartronic Summum

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • Volkswagen CC 2.0 BlueTDI

  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Volvo S60 D5 Summum

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie CoupĂ© 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition