BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

Arnold van Schepen - 4 april 2012

Weinig te wensen

Een goede zitpositie op de handmatig verstelbare stoelen is snel gevonden. De optionele sportstoelen hebben een uitschuifbare zitting en opblaasbare wangen in de rugleuning, je zit daardoor stevig ingeklemd tussen stuur en stoel. Het zicht in de spiegels is erg goed, zeker in combinatie met het PDC is er geen strikte noodzaak om over te schouders te kijken bij achteruitrijden en in te parkeren. Het wordt tijd om de belangrijkste vraag van deze rijtest te beantwoorden: hoe rijdt de nieuwe Drie? De eerste indruk is goed: bij het verlaten van het parkeervak valt op dat het aangrijpen van de koppeling goed te doseren is - de 3 Serie Efficient Dynamics Edition heeft een lange eerste versnelling, je moet je aanleren om later naar de twee te schakelen dan je normaalgesproken zou doen. De besturing is licht, precies en direct en de auto heeft een mooie kleine draaicirkel. In stedelijk gebied is de Dreier wendbaarder dan je zou denken.Je piept 'm zo in parkeervakken die je op voorhand zou voorbijrijden.
Maar goed, dat de 3 Serie zich ook in de binnenstad goed houdt is mooi meegenomen, de vraag is hoe hij het er op de buitenwegen en snelwegen vanaf brengt.

Onderweg naar die wegen valt op hoe stil de auto is: het onderstel is buitengewoon stil, maar ook de motor is - eenmaal op snelheid - nagenoeg onhoorbaar en ook het windgeruis blijft tot 140 km/u op de achtergrond. Uiteraard hoor je bij het accelereren wel dat de auto aangedreven wordt door een viercilinder dieselmotor, maar in het toerengebied waar de 1995 cc grote Twin Power Turbo zijn maximale koppel afgeeft (tussen de 1.750 en 2.750 tpm) is de motor erg stil. Het schakelen met de handbak is erg prettig, hoewel de noodzaak om veel te schakelen door het soepele motorblok doorgaans afwezig is. Echte kritiek op de versnellingsbak is er niet, de opmerking hierover valt - net als in de test van de 1 Serie - onder de noemer "persoonlijke voorkeur". Het inleggen van de versnelling wordt gevoelsmatig bevestigd door een mechaniek onder de schakelcoulisse en komt niet vanuit het mechanisme in de versnellingsbak. Voor het overige niets dan lof over de spatiƫring en de lengte van de schakelwegen.

De derde versnelling geeft een mooie illustratie van de souplesse van het motorblok: wanneer je 30 km/u in het derde verzet rijdt, draait de motor 1.000 toeren. Als je vervolgens gas geeft, pakt de motor zonder aarzeling op en trekt lineair door tot 3.500 toeren, de snelheidsmeter geeft dan 115 km/u aan. Het gemak waarmee het blok deze exercitie uitvoert is indrukwekkend. Maar het fijne is dat de kracht goed te doseren is, het blok heeft niet een uitgesproken explosief karakter. Dit is vooral te danken aan de samenwerking tussen de beide turbo's, het aan/uit karakter dat andere hoogvermogende diesels kenmerkt, heeft BMW volledig weggewerkt. In de zesde versnelling bij 120 km/u draait het blok net geen 2.000 toeren en kun je moeiteloos naar een hoger tempo versnellen zonder terug te schakelen. Zonder aarzeling trekt de 320d door tot 200 km/u en blijft daarbij indrukwekkend stil. Hogere tempi houdt de auto dan ook urenlang vol, ware het niet dat je als bestuurder het ontbreken van een lendensteun toch als een gemis gaat ervaren op een langere rit.

163 pk
380 Nm
230 km/h
8,0 s
4,5 (4.1) l/100km
109 g/km
D
22%
€ 35.900
€ 51.361
€ 942 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Infiniti Q50 2.2d Sport

  • Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • Volvo S60 D4 Geartronic Summum

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • Volkswagen CC 2.0 BlueTDI

  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Volvo S60 D5 Summum

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie CoupĆ© 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition