Renault Fluence Z.E. Dynamique

- 28 maart 2012

Praktisch

Twee auto's uit het elektrische kwartet zijn inmiddels bij de dealer te bewonderen. Allereerst is er de Kangoo Z.E. als bedrijfswagen en daarnaast heb je de zakelijke sedan in de vorm van de Fluence Z.E.. Binnenkort komen daar de compacte Zoe en de eigenzinnige Twizy nog bij als echte stadsrakkers. Wij denken dat het niet toevallig is dat juist de sterker zakelijk georiënteerde auto's eerst gekomen zijn, want voorlopig lijkt elektrisch rijden nog een eindje verwijderd van massaal gebruik onder particulieren. Terwijl er genoeg bedrijven zijn die zich - al dan niet door oprecht nobele doelen - graag op een milieubewuste manier willen tonen. De Fluence Z.E. laat zich in ieder geval kenmerken als een praktische auto en het is op dit moment de grootste personenauto die volledig elektrisch is. Nederland loopt over het algemeen niet heel erg warm voor sedans in het C-segment. Renault is zich dat terdege bewust, want de Fluence op fossiele brandstof is hier niet leverbaar. Toch was deze elektrische sedan de meest geziene wagen aan de laadpaaltjes, al blijft dat 'meest' een zeer relatief begrip.

Ten opzichte van de gewone Fluence is de Z.E. iets verlaagd, maar vooral aan de achterzijde flink verlengd. Wat ons betreft is het exterieur daarmee een tikkie uit verhouding en die grote kont wordt nog eens geaccentueerd door kloeke achterlichten, maar die mening werd zeker niet door iedereen gedeeld. Vooral de kleur Bleu Energy mocht veel lovende reacties in ontvangst nemen. Het uiterlijk is echter niet de beste verklaring waarom we deze Fluence Z.E. meer zagen dan enig ander elektrisch model. Die ligt volgens ons vooral in de aanschafprijs, want met een aanschafprijs vanaf 25.900 euro ligt de prijs fors lager dan bijvoorbeeld van de iets kleinere Nissan Leaf of van de fors kleinere Mitsubishi i-MiEV en zijn drielingbroertjes. De concurrentie is zich hiervan inmiddels wel bewust, want Citroën verlaagde ten tijde van de test de prijs van haar elektrische auto met maar liefst 6.000 euro, maar is nog altijd fors duurder dan deze royale Renault.

95 pk
226 Nm
135 km/h
13,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 25.990
€ 28.607
€ 286 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

  • Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

  • Suzuki Kizashi 2.4 Sport