Meer plezier met de diesel
Voor de zakelijke markt heeft Mazda met de CX-5 met de 160 pk sterke tweeliter benzinemotor een belangrijke troef in handen, namelijk een 20% bijtellingsstatus. Uiteraard ontbreken dieselmotoren niet in het gamma en zijn beide geheel nieuwe SKYACTIV motoriseringen in combinatie met een automaat en vierwielaandrijving leverbaar, al is vierwielaandrijving altijd gekoppeld aan een automaat. Hoewel de verwachting is dat de benzine-uitvoering - mede door de lagere bijtelling - de meeste verkopen op zich zal nemen, is de diesel gestookte variant de fijnste van de twee. Er is keuze uit een 150 en een 175 pk sterke diesel met respectievelijk 380 en 420 Nm koppel. We reden de sterkste diesel, met de in Nederland in combinatie met deze motor niet leverbare handbak, door het Italiaanse land. Ook met de zeer snel en soepel schakelende automaat werd gereden, al was dit met de benzinemotor. Wat opvalt aan de sterkste dieselmotor zijn de soepelheid en de vlakke curve in afgifte van vermogen. Zelfs in de hoogste versnelling accelereert de CX-5 zonder brommen vanaf 1.200 toeren per minuut in luttele seconden naar hoge snelheden. Daarbij blijft het motorgeluid op de achtergrond en zeker op constante snelheden is het geluid van banden en de wind hetgeen dat overheerst. Niet alleen het motorkarakter van de diesel is de betere, ook het weggedrag is nog net een tandje beter dan dat van de met benzine gevoede motorisering. Met voldoende gevoel in het stuurwiel doet de auto precies wat je verwacht en is overhellen van de carrosserie beperkt tot een minimum.