Ruimte voor zeven
Het binnenste is een wat ander verhaal. Hoewel de gekozen materialen ruim voldoende van kwaliteit zijn en de ergonomie tip-top in orde is, ziet het geheel er weinig sprankelend uit. Waar middenklassers tegenwoordig steeds moderner en bijzonderder gevormde dashboards en middenconsoles hebben, heeft Nissan gekozen voor een eenvoudig design. Ook is het navigatiesysteem waar de testauto van is voorzien niet ultramodern, maar doet het wel precies waar het voor gemaakt is: op een duidelijke manier vertellen wat de weg naar de bestemming is. Ronde ventilatieroosters geven het interieur, net als de ronde knoppen van de – zeer prettig te bedienen – klimaatcontrole, nog wel 'jeu'. Qua ruimteaanbod heeft Nissans' troef in het B-segment een grote voorsprong op zijn direct concurrenten. Zowel voorin als achterin is voldoende plek voor bestuurder en passagiers. Al heb je zelfs bij de vijfzits Qashqai weinig klagen over de bagageruimte, als de +2 zijn twee extra zetels in de bodem verstopt heeft is er zelfs een enorme bagageruimte van ruim 500 liter beschikbaar. Is die auto omgetoverd tot een zevenzitter, dan is die ruimte uiteraard beperkt, maar een aantal tassen kunnen nog wel mee. Wat het ruimtegevoel voorin enigszins beperkt is het ontbreken van de hoogteverstelling van de bijrijderstoel. Langere mensen zitten voor hun gevoel een stuk hoger dan de bestuurder en ook het dak komt dicht bij je kruin. Een paar centimeters lagere zit en het probleem zou opgelost zijn.
2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design
2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+
2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna
2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look