Diesel op herkansing
Toen Nissan in 2007 de Qashqai aan het publiek toonde, stond de wereld op z’n kop; de allereerste cross-over in het middenklasse segment was geboren. SUV’s waren destijds uitermate populair, maar kenden nadelen zoals een hoog brandstofverbruik en ook de grootte van dergelijke auto’s werd niet door iedereen toegejuicht. Met de Qashqai, wat in principe de opvolger is van de saai vormgegeven Almera, bieden de Japanners wel de lusten, maar niet de lasten van een SUV. Direct was de auto een verkooptopper en werden er in het eerste jaar, ondanks problemen met lange levertijden, 9.000 exemplaren aan de Nederlandse autokoper verkocht. Om deze verkopen op peil te houden is de Qashqai in 2009 gefacelift en werd een +2 aan het modelprogramma toegevoegd voor degene die óf meer bagageruimte eist, óf twee extra zitplaatsen geheel achterin nodig heeft. Begin 2010 testten we de geheel vernieuwde middenklasser van Nissan al, met de twee liter diesel. Deze motor - en tevens ook de 1.5 dci - wordt, geheel in de trend van downsizing, vervangen door een nieuwe 1600 cc turbo-diesel. Begin volgend jaar wordt deze auto leverbaar in Nederland, maar wij konden hem al rijden in en om het Spaanse Malaga.
2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design
2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+
2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna
2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look