Veilige afstand door techniek
De werking van het MMI-systeem is erg ongecompliceerd, zeker wanneer je bedenkt hoeveel functies ermee ingesteld kunnen worden. Het touchpad is een zinvolle aanvulling. Het instellen van de bestemming in de navigatie kan een heel gedraai en geklik zijn, door deze op het touchpad te "schrijven" is het een fluitje van een cent. Nadat we het reisdoel hebben ingegeven, stellen we de Audi drive select op "Comfort" en klikken de selectiehendel van de zeventraps S-Tronic in de D. Met een vloeiende beweging gaan we van start, we hebben enkele kilometers binnenweg voor de boeg voordat we een drukke snelweg op kunnen. Het is een oase van rust aan boord, de verkeersbordherkenning toont op het display tussen de meters en in de head up display dat 80 het maximum is. Aan de aanduiding "D7" is te zien dat de bak intussen zes keer heeft opgeschakeld. Daar hebben we niets van gemerkt. Plotseling remt het verkeer af, het is niet meteen duidelijk waarom. De adaptieve cruise control is niet ingeschakeld, maar aan een knipperend rood symbool in de snelheidsmeter en de voorruit is te zien dat de A6 de marge tussen hemzelf en de voorligger te klein vindt. Audi's Pre sense plus is goed alert, zo blijkt. De verkeersbordherkenning ook, want blijkbaar stond er een snelheidsbeperking aangegeven die ondergetekende over het hoofd gezien heeft; vanwege werkzaamheden geldt een maximumsnelheid van 30km/u die het systeem wel heeft gezien. We volgen een kleine omleidingsroute door een dorpje. De luchtvering slikt de drempels moeiteloos op en zonder voelbare schakelmomenten houdt de S-Tronic het toerental zo laag mogelijk. We zitten comfortabel in onze A6 en we zien wel hoe ver we moeten omrijden, in de comfort-modus is de A6 een prima onthaastmobiel. Toch is de afstand met de buitenwereld op een zeker moment even te groot: voordat we een bocht rechtsaf namen zagen we toch echt een grote betonnen bloembak rechts van de weg staan. Om een tegenligger ruimte te geven willen we halverwege de bocht nog wel een stukkie naar rechts, maar door de hoge raamlijn is het even niet duidelijk hoeveel zijwaartse speling we nog hebben. Ook een blik in de buitenspiegel geeft geen duidelijkheid. Dat betekent dat ook jeugdige fietsertjes eventjes uit beeld kunnen raken. Gelukkig voor ons is de dodehoek detectie ook alert op die kwetsbare verkeersdeelnemers.
2019 - Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport
2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition
2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus
2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus
2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus
2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +
2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line
2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
2006 - Audi A6 2.4 MT Proline