Showcase
First things first, ons testexemplaar heeft 53 duizend euro aan opties op een vanafprijs van 77 duizend euro voor de Pro Line +. Een bewuste keuze van de importeur, omdat deze auto als showcase dient van wat Audi zoal in huis heeft. Maar laten we beginnen met een beschouwing van zijn uiterlijk. Het front van de nieuweling toont volgens Audi meer voorwaartse drang dan zijn voorganger, terwijl de achterzijde van de Avant nog veel overeenkomsten toont met zijn voorganger. Het model van de achterlichten is echter volledig anders en de inkeping daaronder is voor liefhebbers van de vorige misschien even wennen. Maar al met al maakt de nieuwe A6 Avant een krachtig statement met een zakelijke, high-tech ondertoon. Bij onze testauto spat dat laatste er van af: de Dakotagrijze lak, 20 inch velgen en led-verlichting voor en achter maken van deze auto een imposante verschijning. Nemen we de auto wat nauwkeuriger onder de loep, dan zien we maar liefst vier camera's aan de voorzijde. Aan de achterkant is het virtual pedal onzichtbaar aanwezig. Met een voetbeweging onder de bumper - "waarom schop jij onder je auto?" vroeg een passant - opent de achterklep. Verder staat er alleen "TDI quattro" te lezen, dat laat buitenstaanders in het ongewisse over de motorinhoud. Totdat de startknop ingedrukt wordt. Dan klinkt het bekende geluid van de drieliter V6 diesel. En gelukkig heeft Audi geen fluisteruitlaat gemonteerd, want er klinkt continu een prettige dieselgrom voor het luisterend publiek. De biturbo 3.0 TDI die later dit jaar komt heeft zelfs een speciaal ontwikkeld uitlaatsysteem dat nog beter klinkt.
2019 - Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport
2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition
2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus
2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus
2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus
2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +
2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line
2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
2006 - Audi A6 2.4 MT Proline