Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

- 22 september 2011

Gewetenskwestie

Porsche en hybride, een tot voor kort ondenkbaar huwelijk tussen twee uitersten. Maar tijden veranderen, en zo staat hier na de Cayenne het tweede hybridemodel van Zuffenhauser makelij. Wennen? Ja, dat wel. En toch dwingt Porsche respect af, al is het alleen al omdat het merk de stap durft te zetten. Kijk er niet vreemd van op wanneer andere exoten volgen. Want het moet gezegd: de Panamera Hybrid is een tot in de puntjes verfijnde topklasse limousine, waarmee Porsche laat zien dat het naast sportwagens ook comfortabele kilometervreters kan maken. Sterker nog: de rust aan boord maakt de Hybrid misschien wel tot één van de meest begeerlijke Panamera's, waarmee je met een ontspannen rijstijl moeiteloos een keurig verbruik van 1 op 14 kunt scoren (het testverbruik van 1 op 9,3 werd gerealiseerd met een stevige rijstijl). Dat heeft met de nieuwe belastingwetgeving weer positieve gevolgen voor de aanschafprijs, die naar verwachting behoorlijk zal dalen. Kiezen voor de Hybrid betekent echter ook concessies doen: voor de echte Porsche-beleving ben je in de Hybrid aan het verkeerde adres en ook voor bepaalde lekkernijen (waaronder het sportonderstel en de Burmester-geluidsinstallatie) ben je op een non-hybride Panamera aangewezen. Blijft het toch nog een beetje een gewetenskwestie...

  • Porsche-uitstraling
  • Verfijnde aandrijflijn
  • Balans comfort en dynamiek
  • Zwaargewicht
  • Beperkte optiemogelijkheden
  • Wel héél veel knopjes
333 pk
440 Nm
270 km/h
6,0 s
10,8 (7.1) l/100km
167 g/km
C
22%
€ 127.000
€ 155.150
€ 2.844 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal
  • Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • BMW 7 Serie 740i High Executive