Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

- 22 september 2011

Twee gezichten

En dan de grote vraag: hoe sportief is zo'n hybride vierzits Porsche nu eigenlijk? Het ligt voor de hand om de Panamera als een 911 voor vier personen te zien, maar in z'n totaliteit moet er toch ruim twee ton gewicht de hoek om en het is dan ook niet vreemd dat de zo kenmerkende lichtvoetigheid van de 911 ontbreekt. Wat blijft er dan nog over van de sportiviteit waar het legendarische wapen op de gigantische neus symbool voor staat? Om te beginnen de heerlijke besturing. De Panamera stuurt voor een Porsche wat aan de lichte kant, maar laat zich wel met chirurgische precisie en veel gevoel in een bocht plaatsen. Ook het onderstel levert genoeg informatie af over wat er onder de Panamera gebeurt, zonder dat het comfortabele karakter van de auto gelijk verloren gaat. Voor wie het niet sportief genoeg kan zijn, is er altijd nog een 'Sport'-knop om het echte Porsche-gevoel dichter te benaderen. De supercharged benzinemotor - afkomstig uit de schappen van Audi - neemt het stokje eerder van de elektromotor over en als je het pedaal vloert, klautert de naald onder het genot van een aardige, maar voor Porsche-begrippen nog steeds vrij ingetogen V6-brom met grote stappen over de snelheidsmeter. Laat je het gas onder de 165 km/h weer los, dan wordt de benzinemotor (uiteraard onvoelbaar) ontkoppeld en blijft de Hybrid dankzij speciale technieken nog heel lang doorrollen. Een bijzondere gewaarwording!

333 pk
440 Nm
270 km/h
6,0 s
10,8 (7.1) l/100km
167 g/km
C
22%
€ 127.000
€ 155.150
€ 2.844 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal
  • Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • BMW 7 Serie 740i High Executive