Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

Arno Lommers - 16 mei 2006

Het rijden

Wat een lichte besturing, dat valt mij als eerste op als ik het terrein van Citroën-dealer Martin de Haan te Zwijndrecht afrijd. Na een paar kilometer zal blijken dat de besturing niet veel van de gesteldheid van het wegdek doorgeeft aan de bestuurder en het lijkt of er een elastiek tussen de wielen zit. Laat je het stuur zelf in de rechtuitstand terugdraaien dan gaat dat opeens in een grote ruk, net als bij zo’n rubber kantoorartikel.
Zoals al eerder gemeld vangen de stoelen veel oneffenheden op als de de auto die moet verwerken. De vering is frans-comfortabel en verkeersdrempels kunnen daardoor met gemak wat sneller genomen worden dan met vooral Duitse concurrenten. In de eend konden vroeger eieren heel blijven als ze op de achterbank vervoerd werden, de C3 komt een eind in de buurt van zijn vroegere voorganger. De demping is echter weer harder afgesteld, wat resulteert in een weggedrag dat niet helemaal in balans is. Zeker een hobbel nemen of stevig remmen in een bocht wordt afgestraft met een auto waarvan de achterkant om wil komen maar dan uiteindelijk toch onderstuurd blijkt. Rustig aan doen is dus de beste remedie.

Vergeleken bij de steviger geveerde C2 is zijn vijfdeurs broer veel meer op comfort gericht, wat ook te merken is aan de motor. De C3 is 18 centimeter langer en 23 kilogram zwaarder en hierdoor moet de 1.4 8-klepper met 75 pk nog wat harder zijn best doen als de bestuurder haast heeft. Maar wees gerust, voor stadse ritjes en ook op de snelweg waar 100 of 120 km/h het maximum is, is deze motor een prima kameraad. Het geluidsniveau komt nooit tot irritante hoogten en de motor kent geen vervelende karakter trekjes zoals te veel kantelen in fileverkeer.
De pook van de vijfversnellingsbak voelt slap aan, daar hebben veel Franse auto’s last van, en het inleggen van de versnellingen gaat best soepel maar zonder veel gevoel. Dit is ook het geval bij de reminstallatie die standaard is voorzien van ABS met EBD en BAS, het voldoet allemaal uitstekend maar alle installaties houden zich zó op de achtergrond waardoor het lijkt dat ze niet voor hun functie durven uit te komen.
ESP is niet leverbaar, behalve op de meest luxe Exclusive voor € 690 tesamen met gordijnairbags. Zijairbags zijn op de Prestige wel aanwezig, net als drie hoofdsteunen en rolgordels achterin.
Een ander veiligheidsitem betreft de automatische inschakeling van de alarmlichten als er een noodstop gemaakt wordt, wel zo veilig voor achterliggers.

75 pk
120 Nm
167 km/h
12,4 s
onb (6.1) l/100km
146 g/km
G
22%
€ 13.190
€ 15.150
€ 278 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Fiat Panda 100HP

  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

  • Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

  • Daihatsu Sirion2 1.3 16 DVVT Comfort

  • 2024 - Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • 2016 - Citroën C3 1.2 PureTech Shine

  • 2010 - Citroën C3 1.6 VTi Exclusive