Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

Pawel Piotrowski - 19 juli 2011

Ferdinand Piëch's erfenis

Als we de geruchtenmachine mogen geloven zal het afscheid van de Phaeton niet voor eeuwig zijn. Een kroonprins staat in de steigers en zou al in 2013 voor aflossing aan de top moeten zorgen. Na deze reis vraag ik mij echter af in hoeverre er nog verbeteringspotentieel is. De originele Phaeton zal niet makkelijk te overtreffen zijn. En zonder Ferdinand Piëch in de directie van de Volkswagen AG zullen de ingenieurs waarschijnlijk ook een stuk minder uitgedaagd worden om met 'das beste Auto der Welt' op de proppen te komen. Want dat was immers het doel van de Phaeton. Daarin is de Phaeton naar mijn mening glansrijk geslaagd. En daarom weten de Chinezen de Phaeton te waarderen. Nu wij nog.


Fotografie: Luuk van Kaathoven

  • Meest stille topklasse auto
  • Zeer ruim en ultra comfortabel
  • Fluisterstille 3.0 TDI
  • Stoelmassage laat te wensen over
  • Hoge afschrijving
240 pk
500 Nm
237 km/h
8,6 s
10,5 (8.5) l/100km
224 g/km
G
22%
€ 86.390
€ 113.970
€ 2.089 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Fisker Karma EcoSport

  • Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +

  • BMW 7 Serie 730d xDrive

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2008 - Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang