Glooiend Tsjechisch landschap
Reeds na twee uur hebben wij genoeg van de drukte en keren wij de neus van de Phaeton weer langzaamaan richting het westen. De route verloopt grotendeels via een B-weg naar onze overnachtingsplek in Karlovy Vary. Door het glooiende landschap en de snelheidsverschillen is het lastig om een continue snelheid aan te houden. Soms heeft de 3.0 TDI moeite om de zware Phaeton bergop te versnellen. De zestraps automaat schakelt dan een tandje terug, om vervolgens erachter te komen dat het weinig zin heeft en weer op te schakelen. Niet gek, aangezien het koppel van 500Nm tussen 1.500 en 3.000tpm toch al volledig gereed staat. Weinig zinvol is tevens de sportstand van de dempers. De Phaeton wordt er iets harder door, maar echt strakker gaat het onderstel niet aanvoelen.
Na een goede nachtrust in het wereldbekende kuuroord Karlovy Vary - ook wel bekend als Karlsbad - waar onder andere diverse filmscènes uit Casino Royale zijn opgenomen zetten we de vaart in richting Leusden. Vroeg op de zonnige maandagochtend is het enorm rustig in Duitsland. We krijgen de kans om de Phaeton eens flink op zijn staart te trappen. Hoewel de 3.0 TDI als instappertje officieel slechts 237km/h moet kunnen halen loopt de naald een paar keer vrolijk de teller uit. Bergaf duwt het enorme gewicht de Phaeton ver voorbij de 250km/h grens. Een begrenzer heeft de 3.0 TDI niet. De remmen voelen zo vertrouwenwekkend aan dat dit geen enkel probleem is. Een paar uur later tanken wij de Phaeton in Leusden af. Ik noteer een nette 10,5 liter per honderd kilometer. Geen slecht resultaat voor een snelle rit huiswaarts. Kort daarna is het tijd om afscheid van de Phaeton te nemen. Voor altijd?