Tam vogeltje
Beleving, daar draait het dus om in deze IS-F. De spanning en sensatie wordt vooral gevoed door de 5.0 V8 onder de kap. Een ongeblazen achtcilinder dus, goed voor maar liefst 423 pk en een koppel van 505Nm. Dankzij dit brute aantal pk’s zit de Japanner na 4,8 seconden op de honderd en trekt hij door tot een uiteindelijke – begrensde – topsnelheid van 270 kilometer per uur. Het accelereren gaat gepaard met een fikse duw in de rug en de naald schiet werkelijk naar rechts. Toch mist er een belangrijk aspect van de beleving: het motorgeluid is nogal tam. Zelfs zo tam dat je je al rijdend gaat afvragen of je wel met een achtcilinder op pad bent. Het feest begint eigenlijk pas vanaf 4.000 toeren per minuut. Vanaf dat aantal wordt er een klep in het uitlaatsysteem opengezet waardoor eindelijk het echte karakter van de IS-F naar voren komt. Dit is wat we willen horen van een V8! Een heerlijk rauw geluid waarmee je al van ver kunt aankondigen dat je in aantocht bent. De motor is gekoppeld aan een 8-traps automaat, die tevens via de flippers achter het stuur te bedienen is. De bak schakelt erg soepel en razendsnel van verzet. Neem je het heft in eigen hand, dan duurt het schakelmoment slechts 0,1 seconde en gaat dit gepaard met een lichte klap. Storend is dat niet, het past eigenlijk wel bij de beleving van deze IS-F.