Suzuki Kizashi 2.4 Sport

- 7 juni 2011

Overdadig

Dat de auto al een tijdje leverbaar was in Amerika, geeft al aan dat de Europese markt niet als uitgangspunt is genomen bij de ontwikkeling van de Kizashi. Dat blijkt ook wel uit de motorisering. Een atmosferische motor met krap 2,5 liter inhoud zijn we niet echt meer gewend hier. En keuze heb je niet, want er is geen Hollands 'zestienhonderdje' leverbaar. De enige keuzemogelijkheid die je hebt is handgeschakeld of automaat, waarbij aangetekend dat de automaat ook direct over vierwielaandrijving beschikt. Het is wel een beetje op zijn Amerikaans van dik hout zaagt men planken, maar die 178 pk natuurlijk niet onplezierig. De Kizashi komt niet alleen vlot van zijn plek, maar kan op alle fronten van snelheid meer dan goed meekomen. Zeker wanneer je de auto op toeren houdt, kan je er een hoop lol aan beleven. De laatste versnelling is dan ook overduidelijk voor het comfort bedoeld, want wanneer die ingeschakeld is, is de fut er heel duidelijk uit en moet je absoluut een tandje terug om weer wat meer pit tot je beschikking te hebben. De keerzijde van deze rijstijl is een inkoppertje; het verbruik stijgt zo richting 1 op 10. Maar ook als je rustiger aan doet is dit zeker niet om over naar huis te schrijven, want met ruim meer dan 8 liter op 100 km heb je nog steeds een waarde waar je vandaag de dag eigenlijk niet meer mee wegkomt. De concurrentie heeft grotere en krachtigere auto's in het gamma die minder verbruiken. Het lijkt ook niet een speerpunt in de ontwikkeling geweest te zijn, aangezien zelfs een simpel hulpmiddel als een schakelindicator ontbreekt.

178 pk
230 Nm
215 km/h
7,8 s
8,7 (7.9) l/100km
183 g/km
F
22%
€ 33.301
€ 33.301
€ 611 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

  • Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • Renault Fluence Z.E. Dynamique

  • Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline