Aangenaam rustig
Eén van de belangrijkste ingrediënten waaraan de Passat zijn zakelijke successen te danken heeft, ligt onder de motorkap. Lange tijd gold de Passat namelijk als één van de weinige middenklassers met 20% bijtelling. Nu de 20%-bijtellers anno 2011 echter als paddestoelen uit de grond schieten, greep Volkswagen de facelift aan om de 1.6 TDI te finetunen. Vermogen en koppel bleven ongewijzigd, maar een betere geluidsisolatie en een zesde versnelling houden het tegenwoordig aangenaam rustig aan boord, zodat je zonder stemverheffing je zakelijke telefoontjes kunt plegen. Ook het verbruik is, als gevolg van de extra versnelling, fractioneel teruggedrongen. Met een testverbruik van ruim 1 op 19 zou je de Passat non stop naar de mediterrane kust kunnen besturen. Het bijtellingsvoordeel en het lage verbruik hebben echter ook een keerzijde. Het vermogen van 105 pk houdt met een gewicht van anderhalve ton (inclusief bestuurder) namelijk niet over. Om fatsoenlijk met het verkeer mee te komen volstaat het, maar wie zich regelmatig met gezwinde spoed naar een zakelijke relatie begeeft, hunkert al snel naar de grotere vermogensreserves van de tweeliter TDI. Die wordt met 25% bijtelling echter wel weer duurder betaald.

Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo

2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline


