Innerlijke rust
De combinatie CVT-IMA maakt van de Jazz Hybrid inderdaad een comfortabele auto. Vanaf 3500 toeren maakt de motor een indringend geluid, maar buiten invoeg- en inhaalacties komt de motor zelden boven dit toerental. In het stadsverkeer komt de toerenteller zelfs nauwelijks boven de 1000 toeren. Het onderstel van de Jazz is erg stil, op belabberde klinkerwegen geeft het geen krimp en heeft het bandengeluid de overhand. Ook bij hogere snelheden blijft het onderstel mooi stil, bandengeluid en windgeruis over de ruitenwissers en de spiegels verstoren vanaf 120 km/u de rust in het interieur. Volgens de persdocumentatie hebben de Honda-ingenieurs de nodige aerodynamische aanpassingen gedaan, maar blijkbaar is de aandacht daarbij vooral uitgegaan naar de onderzijde van de auto.
Zoals gezegd is het onderstel aangepast met het oog op comfort, toch is de Jazz nog steeds vrij stug geveerd. Niet te stug, want venijnige dwarsrichels op de snelweg krijgen het slapende kroost achterin niet uit hun slaap. Ook een route met veel verkeersdrempels en minirotondes verstoort de rust van de inzittenden niet. Het onderstel verwerkt oneffenheden adequaat en de auto rolt weinig over zijn lengteas. Toch is de Jazz niet de uitgelezen auto voor gezinshoofden die van een lekker potje sturen houden, daarvoor schiet de stuurinrichting te kort. Rond de middenstand is de besturing een tikje te licht en indirect. Het onderstel stelt de Jazz in staat om minirotondes met behoorlijk tempo te ronden, maar de bestuurder zwengelt dan heel wat af.
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
Renault Zoe Zen
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive
Kia Rio 1.1 CRDi Super pack
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline