Het rijden
Zoals gewoonlijk wil ik het eerste stukje rustig gaan rijden om de motor wat op temperatuur te laten komen en om een beetje aan de auto te wennen. Maar met dat de koppeling een beetje grip krijgt en je langzaam wat gas bijgeeft, lijkt het dat deze A3 iets anders in gedachten heeft dan rustig wegrijden. Toch maar even de boel in toom gehouden om na wat paden en lanen de auto toch maar richting snelweg te dirigeren. En wat je daar meemaakt is heerlijk. De auto is notime op snelheid en geeft aan nog veel meer te kunnen casu quo willen. Op het eerste stuk is 100 km/h de limiet en met handgeschakelde bak in de 6 versnelling is het dan heerlijk cruisen. Mocht je met deze snelheden willen terugschakelen voor een snelle inhaalactie... niet doen! Zelfs in een (zeer) laag toerental weet de motor goed een versnelling in te zetten om je voorbij je voorganger te helpen.
De snelle acceleratie wordt bij grote snelheidsveranderingen geholpen door het sportieve pookje dat onderdeel uitmaakt van de Ambition-uitvoering. Met korte klappen zit je snel in de goede versnelling. Naast het pookje behoort ook een verlaagd onderstel tot de Ambition-uitvoering. Het onderstel is hard afgeveerd en geeft zodoende de bestuurder een goede communicatie met het wegdek. Ik ben zelf niet vies van een paar hobbels in de weg die je goed voelt, maar wanneer je hier niet van houdt, laat dan de Ambition staan, want je voelt echt alles. Op een klinkerweg waar de laatste 50 jaar geen steen meer van verlegd is, wordt dat even goed doorgegeven aan de bestuurder. Iets wat ook doorgegeven wordt aan de bestuurder is een trilling van de sterke dieselmotor en dan niet zozeer door de hele auto, alswel via het koppelingspedaal. Wanneer de auto in de versnelling staat en de pedaal niet ingedrukt wordt voel je continu een trilling als je rijdt. Zodra de pedaal weggetrapt wordt, is de trilling niet meer waarneembaar.
Het sturen gaat licht, maar gelukkig niet té licht. Ook hier communiceert de auto met de bestuurder en volgen de voorwielen naadloos de instructies van degene achter het stuur. Een flinke slalom is geen enkel probleem en naast het feit dat je zelf in je stoel wordt gedrukt geeft de auto geen krimp. Het is maar goed dat de stoelen van stevige wangen zijn voorzien, want de bestuurder zelf lijkt hier de beperkende factor te zijn qua bochtenwerk.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction