Lexus GS 450h Executive

- 23 december 2010

Twee gedachten

Hoewel de GS 450h al vanuit stilstand aangenaam vlot is, is het aan boord tot op hoge snelheid bijna onwerkelijk stil. Zelfs als je de audio-installatie met een gezonde portie tegenzin monddood maakt, zijn het vooral de banden die verantwoordelijk zijn voor het kleine beetje geluid aan boord. Door de combinatie van die serene rust en de luxueuze uitrusting is de comfortbeleving in de GS 450h groots. Je merkt aan alles overduidelijk dat Lexus zich met de GS vooral op de Amerikaanse markt richt. Het is dan ook weinig verrassend dat de besturing licht is en weinig gevoel heeft. Dat is prettig bij lage snelheden, maar op snelwegtempo had het best iets zwaarder gemogen.

Des te opmerkelijker is het dat het onderstel juist behoorlijk direct is en op korte oneffenheden vrij stug aanvoelt, zelfs als de sportstand nog niet eens is ingeschakeld. Lexus lijkt hier een beetje op twee gedachten te hinken: de GS stuurt te licht om uitgesproken dynamisch te zijn, maar is door zijn communicatieve onderstel ook weer niet extreem comfortabel, al neigt de auto daar op goed geasfalteerde wegen wel overduidelijk naar. Daarnaast voel je in bochten dat het achterste van de GS zich vrij gemakkelijk laat verleiden om zijn eigen weg te gaan. Het VSC-stabiliteitssysteem heeft er z’n handen vol aan om de kont van de GS in het gareel te houden. Dat harde werken wordt wel beloond; het systeem weet de mate van overstuur tot acceptabele proporties terug te brengen.

296 pk
368 Nm
240 km/h
5,9 s
8,7 (7.7) l/100km
180 g/km
F
22%
€ 68.100
€ 85.510
€ 1.568 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus

  • Infiniti M35h GT Premium

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • 2014 - Lexus GS 300h Luxury Line

  • 2012 - Lexus GS 450h F Sport Line

  • 2006 - Lexus GS 450h Executive