Perfect afgestemd
Lexus profiteert handig van de hybridetechniek uit de schappen van moedermerk Toyota. Het vertrouwen in deze aandrijving is zelfs zo groot, dat het volledige GS-gamma enkel uit de GS 450h bestaat. Die typeaanduiding doet trouwens vermoeden dat er onder de kap een 4.5 liter V8 schuilgaat, maar in het vooronder ligt ‘slechts’ een 3.5 V6, die tijdens het rijden een duet vormt met een elektromotor. Beide motoren zijn perfect op elkaar afgestemd: de elektromotor brengt de 1.835 kg wegende mastodont soepel in beweging, waarna de benzinemotor eenmaal op snelheid onmerkbaar het stokje overneemt. Het gecombineerde vermogen van 345 pk, dat via een fijne traploze CVT-transmissie op de achterwielen wordt losgelaten, maakt van de GS 450h een snelle jongen. Gevoelsmatig kom je met de GS al gretig vooruit, en ook de benodigde zes tellen voor de nul-tot-honderd-sprint bevestigen dat je in de GS 450h tot de vlottere verkeersdeelnemers behoort. Toch valt het nette testverbruik van 1 op 11,5 maar fractioneel zuiniger uit dan dat van zijn concurrenten, die door allerlei verbruiksreducerende maatregelen bijna net zo ver komen met een liter benzine.