Eén brok dynamiek
Het aanmoedigen van een luie rijstijl is misschien wel het laatste dat je de ingenieurs uit Beieren kunt verwijten, want zelfs met de minst krachtige motorisering blijkt de nieuwe 5 Serie één brok dynamiek te zijn. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen zal ongetwijfeld een heel interessante geschiedenis zijn, maar het belangrijkste is toch wel het resultaat: een grote stationwagen die rijdt als een lichtvoetige middenklasser. Vooral in de 'sport+'-stand, waarbij het onderstel stug geveerd is, het stuur zwaar stuurt en het gaspedaal direct aanvoelt, is de scherpte en sportiviteit van een ongekend hoog niveau.
En dat terwijl de Fünfer ook uitstekend geschikt is voor lange afstanden, vooral wanneer het over de 520d gaat. Die biedt een bijna perfecte trade-off tussen acceleratievermogen en actieradius. In cijfers uitgedrukt: deze auto sprint in slechts 8,3 seconden naar 100km/h, heeft een top van 222km/h én haalt in de praktijk met weinig inspanning zo'n 1.300km op een tank. Die getallen hebben los van elkaar weinig betekenis, maar de combinatie ervan geeft toch wel een aardige indruk van de prestatie die de ingenieurs hebben geleverd met dit stokpaardje van de 'EfficientDynamics'.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive
2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive