Suzuki SX4 1.6i-16V 2WD Exclusive

Arno Lommers - 4 mei 2006

Het rijden

Als Exclusive-uitvoering is de SX4 voorzien van een sleutelvrije startfunctie. Door op een rubberknopje op de deurgreep te drukken open je de portieren en starten gaat met een van oude Amerikaanse auto’s bekende draaiknop. Heel simpel, dat is zeker. De zender, waar overigens ook toetsen voor ver- en ontgrendelen op zitten, kan gewoon in de broekzak blijven en je rijdt zo weg. Als je er eenmaal aan gewend bent is het best een fijn systeem maar wat is er mis met een normale sleutel met afstandsbediening?

Wegrijden vereist de eerste kilometers wat gewenning omdat de koppeling nogal ongevoelig is, het aangrijppunt is in eerst instantie moeilijk te herkennen en het gaspedaal moet bewust helemaal los gelaten worden alvorens de koppeling te bedienen anders schiet de motor nog net even in de toeren of ijlt hij na.
Remmen gaat heel gedoseerd en de remweg is voldoende kort, alleen als het ABS in werking treedt verdwijnt het gevoel uit het rempedaal.
De bekrachtigde besturing krijgt een ruime voldoende want ook in de middenstand is geen spoor van vaagheid te bekennen en de draaicirkel is prettig kort, de SX4 volgt altijd met redelijk wat gevoel in het stuurwiel de bevelen van de bestuurder op.
In bochten helt de koets van de Suzuki wel wat over, logisch gezien zijn hoge concept, maar hinderlijk wordt dit niet. Het onderstel verwerkt drempels beter naarmate de snelheid hoger wordt steeds beter, bij lage snelheden is vooral de demping aan de harde kant, de vering blijft altijd comfortabel genoeg. De auto spoort goed door de brede 205/60 R16 banden prima en ook op rotondes is het weggedrag heel vertrouwd waardoor je heel eenvoudig de grenzen van deze tweewielaandrijver kan verkennen. Door deze ervaringen ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe de 4Grip het vermogen van 107 pk op de weg zet.
Schakelen doet de SX4 van een leien dakje, nooit zit je er naast en de pook klikt lekker van verzet naar verzet.

De prestaties van de 1600 cc metende viercilinder zijn prima. Volgens de fabriek loopt hij in 11,5 seconden 100 km/h en loopt hij door tot 170. Dat zal geen bluf zijn want 165 km/h op de teller is eenvoudig haalbaar. Onder normale omstandigheden en als er vroeg opgeschakeld wordt houdt de motor zich prima op de achtergrond maar als er fel doorgetrokken wordt dringt er een sportieve snerp door tot het interieur en stijgt het geluidsniveau drastisch. De motor wordt pas echt lekker wakker boven de 3.500 omwentelingen van de krukas, daaronder is het goed vertoeven maar echte voorwaartse drang spreidt de SX4 dan niet ten toon. Het maximale koppel van 145 Nm wordt dan ook pas bij 4.000 toeren per minuut gehaald wat het toerengrage karakter onderstreept.

Na de fotoshoot ontdekten de testrijders een losgeschoten luchtslang naast het motorblok waar Suzuki wel een mooi klemmetje om hadden mogen bevestigen. Ook andere plaatsen in de motorruimte zijn niet helemaal super afgewerkt. Maar verder ziet het er daar allemaal betrouwbaar uit en lampjes zijn heel simpel te vervangen want de achterkant van de koplampen is zonder je handen open te halen bereikbaar.

107 pk
145 Nm
170 km/h
11,5 s
onb (6.8) l/100km
165 g/km
G
22%
€ 13.999
€ 17.999
€ 330 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • 2006 - Suzuki SX4 1.9 DDiS 4Grip Exclusive